
Hur tar inkassobolag betalt?
Att överlåta en obetald faktura till inkasso är ett viktigt steg när du inte fått betalt. Men hur fungerar egentligen ersättningen till inkassobolaget – och vad ska du som uppdragsgivare vara uppmärksam på?
Här går vi igenom de vanligaste modellerna och kostnaderna, så att du kan fatta rätt beslut.
Vem betalar – du eller din kund?
I de allra flesta fall är det din kund (gäldenären) som står för inkassoavgiften och dröjsmålsräntan. Enligt svensk lag har ditt företag rätt att ta ut en standardiserad förseningsavgift och ränta när din kund inte betalat i tid.
Men det finns undantag – och det är här det blir viktigt att förstå vilka villkor som gäller hos olika inkassobolag.
Långtidsprovision / efterbevakning
Många inkassobolag tillämpar så kallad långtidsprovision. Det innebär att bolaget behåller en procentuell andel – mellan 20–40% av själva kapitalbeloppet i de fallet din fordran är äldre än ett visst antal månader.
Detta kan snabbt bli en kostsam affär, särskilt om:
• Du har flera äldre fakturor
• Fakturabeloppen är höga
På Observa Inkasso anser vi att långtidsprovisioner skapar fel incitament. Om inkassobolaget tjänar mer ju längre en skuld är obetald, minskar viljan att agera snabbt.
Därför behåller våra kunder alltid 100% av kapitalbeloppet – oavsett hur gammal fakturan är.
Kostnader vid återkallelse
Om du skickat in ett krav som sedan visar sig vara felaktigt, och vill återkalla ärendet, tillkommer vanligtvis en kostnad. Denna avgift motsvarar ofta den förväntade intäkten inkassobolaget gått miste om.
Poängen med avgiften är att inkassobolag inte ska användas som kostnadsfria påtryckningsmedel i osäkra fordringar. För att undvika onödiga kostnader är det viktigt att du som uppdragsgivare säkerställer att ärendet är korrekt innan du skickar det vidare.
När kunden bestrider
Om din kund bestrider en fordran måste inkassobolaget enligt sitt tillstånd utreda detta. Denna så kallade bestridandeutredning innebär i regel en mindre administrativ avgift för dig som uppdragsgivare.
I dessa fall blir inkassobolagets kompetens avgörande. En korrekt hantering i denna fas kan spara dig både tid och pengar.
Juridiska åtgärder
Om fordran fortfarande inte är löst efter ett bestridande, krävs rättsliga åtgärder – till exempel en stämningsansökan i tingsrätt.
Vid juridisk hantering debiteras du som uppdragsgivare en timkostnad. Därför bör du alltid överväga om det tvistiga beloppet är tillräckligt stort för att motivera kostnaden. Välj gärna ett inkassobolag med egna jurister. Det ger både snabbare processer och bättre kontroll över kostnaderna.
Om du i stället väljer att avstå rättsliga åtgärder och återkalla ärendet, bör du försäkra dig om att inakssobolaget inte debiterar dig för dröjsmålsräntan i det aktuella ärendet.
Årsavgifter/bindningstider
Vissa inkassobolag tillämpar årsavgifter och långa bindningstider som ett krav för att du ska få tillgång till deras tjänster. Det kan innebära att du förbinder dig till att betala en fast avgift – oavsett hur många ärenden du skickar in, eller vilket resultat som uppnås.
Vi rekommenderar att du är försiktig med att ingå sådana avtal.
Om du som kund inte är nöjd med hur ärendena hanteras eller med resultaten som levereras, blir det svårt att byta leverantör innan avtalet löpt ut. Det riskerar att låsa in dig i en lösning som inte fungerar för din verksamhet.
På Observa tror vi på flexibilitet och transparens – därför arbetar vi utan årsavgifter eller långa bindningstider. Du ska stanna hos oss för att du är nöjd, inte för att du måste.
Sammanfattning
• Inkassobolag får i huvudsak betalt av din kund (gäldenären) genom avgifter och ränta.
• Som uppdragsgivare bör du undvika inkassoleverantörer som arbetar med långtidsprovisioner – det blir ofta kostsamt i längden.
• Var noggrann med vilka ärenden du skickar in, för att undvika avgifter vid återkallelse.
• Vid bestridna krav är det en fördel om bolaget erbjuder juridisk kompetens internt.
__________________________
På Observa står vi redo att hjälpa ditt bolag till ett starkare kassaflöde med våra företagstjänster:
✓ Fakturaservice
Vi administrerar ert fakturaflöde. Från distribution, inbetalningar, bokföring, påminnelser & inkasso, hela vägen till en eventuell tvist i tingsrätt. Vi integrerar mot ditt affärssystem, såsom Fortnox, Visma, Microsoft, Björn Lundén med flera.
✓ Påminnelser
Koppla på oss först när en faktura förfaller. Vi arbetar utifrån insikten att de allra flesta vill göra rätt för sig men ibland kan det gå fel. Vi hjälper dig att få betalt genom att hantera dina förfallna fordringar och värnar om ditt varumärke som om det vore vårt eget.
✓ Inkasso
Föredrar ni att hantera påminnelser internt? Inga problem, aktivera oss först vid inkassot. Vi hanterar inkassoprocessen proffesionellt och ger er en struktur i kravflödet.
✓ Rättsliga åtgärder och tvist
I de allra flesta fall regleras fakturan vid ett tidigare skede. Om det inte sker bistår vi dig med rättsliga åtgärder, såsom ansökan om betalningsföreläggande, konkursansökan, stämningsansökan eller annan lämplig åtgärd.
Välkommen att kontakta vår säljare Arjan för mer information om våra tjänster: arjan@observa.se