Företagare granskar obetalda fakturor och funderar på om man måste skicka påminnelse innan inkasso

Frågan om man behöver skicka ut en påminnelse på en förfallen fordran eller ej dyker inte alltför sällan upp. Svaret är inte helt enkelt då det beror lite på vad fordran avser. Sen kan man även ställa sig frågan om det är värt att skicka påminnelse eller inte.

Måste man skicka betalpåminnelse?

Generellt sett behöver man inte skicka en påminnelse på en förfallen fordran. Man kan alltså vidta inkassoåtgärder utan att ha skickat en påminnelse först. Det är en vanlig missuppfattning att påminnelseåtgärder alltid behöver vidtas först innan man skickar ut inkassokrav till slutkunden, men så är inte fallet. Dock finns det som alltid undantag från regeln, och i detta fall är det om fordran avser felparkeringsavgifter, enligt Lag om felparkeringsavgift (1976:206). Avser fordran därmed en felparkeringsavgift så behöver kravförfarandet inledas med att man skickar ut en betalpåminnelse till slutkunden.

Vad rekommenderar Observa?

Vi på Observa rekommenderar att man inleder kravförfarandet genom att skicka ut en påminnelse om betalning till slutkund. Det finns dock många olika tillfällen där det är bra att hoppa över påminnelsen och vidta tuffare åtgärder från dag ett, just för att säkerställa att din kund prioriterar att betala till dig och inte till någon annan.

Det är därför viktigt att man har valmöjligheten och en differentierad handläggning där man vidtar rätt åtgärder, i rätt tid.

Tid är för övrigt viktigt i kravprocessen. Ju tidigare vi kommer in i processen och kan hjälpa dig med att få betalt, desto högre sannolikhet är det att du får betalt. Vi rekommenderar därför att man redan 3-5 dagar efter förfallodag skickar ut en påminnelse till slutkund. Därefter är det viktigt att man vidtar inkassoåtgärder i anslutning till att påminnelsen förfallit till betalning. Viktigt är även att man är konsekvent i sitt agerande, att man har en upparbetad struktur för sin kravhantering, en struktur man inte kringgår. På så sätt riskerar inget att falla mellan stolarna.

Fördelen med Observa?

Vi vet och förstår det faktum att olika fordringar kräver olika hantering. Hos oss får du en differentierad handläggning och kan känna dig trygg med att rätt åtgärder vidtas i rätt tid för att just din kund skall prioritera dig framför någon annan. Vi är helt transparanta vilket innebär att du har möjlighet till full insyn i hela kravprocessen. Vi är duktiga på det vi gör och är inte rädda för att ge dig full insyn i hela kravprocessen.

Sitter du inne på en för stor kundreskontra som aldrig verkar bli betald? Känner du att det är jobbigt att jaga dina kunder för att du skall få betalt? Eller känner du att du behöver ha ett bättre kassaflöde?

För oss på Observa är det viktigt att du skall kunna prioritera din kärnverksamhet. Vi hjälper dig därmed gärna med att se till så du får betalt för de tjänster / varor du säljer. Att du skall få ett optimerat kassaflöde är vårt mål genom hela vår kravprocess.

På Observa står vi redo att hjälpa ditt bolag till ett starkare kassaflöde med våra företagstjänster:

✓ Fakturaservice
Vi administrerar ert fakturaflöde. Från distribution, inbetalningar, bokföring, påminnelser & inkasso, hela vägen till en eventuell tvist i tingsrätt. Vi integrerar mot ditt affärssystem, såsom Fortnox, Visma, Microsoft, Björn Lundén med flera.

✓ Påminnelser
Koppla på oss först när en faktura förfaller. Vi arbetar utifrån insikten att de allra flesta vill göra rätt för sig men ibland kan det gå fel. Vi hjälper dig att få betalt genom att hantera dina förfallna fordringar och värnar om ditt varumärke som om det vore vårt eget.

✓ Inkasso
Föredrar ni att hantera påminnelser internt? Inga problem, aktivera oss först vid inkassot. Vi hanterar inkassoprocessen proffesionellt och ger er en struktur i kravflödet.

✓ Rättsliga åtgärder och tvist
I de allra flesta fall regleras fakturan vid ett tidigare skede. Om det inte sker bistår vi dig med rättsliga åtgärder, såsom ansökan om betalningsföreläggande, konkursansökan, stämningsansökan eller annan lämplig åtgärd.

Vill du veta mer om hur vi kan hjälpa ditt företag? Kontakta vår försäljningsansvarige Arjan direkt på 033-430 78 05 eller arjan@observa.se – han guidar dig gärna!

Nyfiken på våra tjänster?

Välkommen att kontakta oss!