
Anton Thell, Head Of Legal på Observa Inkasso.
Bestrider din kund en av de fakturor du skickat till dem? Vägrar din hyresgäst att flytta från sin bostad, trots upprepade påminnelser om att göra det? Är du och grannen oense om vem som äger badbryggan i anslutning till era respektive sommarställen? Scenarion som kan bli föremål för processer i domstol är oändliga. Om du funderar på att stämma någon är det viktigt att förstå vad processen innebär och vad du behöver tänka på innan du går vidare.
Observa Inkasso & Juridik AB ger här en kort sammanfattning över vad det innebär att stämma någon och vad man bör tänka på innan man gör det. Det följande begränsar sig till att avse civilrättsliga mål.
Stämningsansökan
Något förenklat kan sägas att en stämningsansökan är en skrift som man ger in till en domstol i syfte att domstolen antingen ska förpliktiga någon att göra något eller att domstolen ska fastställa att någonting förhåller sig på ett visst sätt. Man kan upprätta den på egen hand eller så kan man anlita ett ombud och ge denne fullmakt att göra det.
Hur går processen till?
Processen börjar med att man skickar en stämningsansökan till domstolen där man skriver vad man vill att domstolen ska pröva. En av de vanligaste typerna av stämningar är de där man vill att domstolen ska förpliktiga någon att betala en summa pengar. Det kan t.ex. röra sig om en obetald faktura, återbetalning av ett lån eller ersättning för en skada man lidit.
När man väl skickat stämningsansökan och betalat ansökningsavgiften ska domstolen delge motparten stämningsansökan. Denne får sedan viss tid på sig att bemöta det som står i stämningsansökan i ett svaromål.
Om svaromålet uteblivit kan domstolen under vissa förutsättningar meddela tredskodom. En tredskodom innebär att svaranden förlorar målet på walk-over.
Om svaromål inkommer i tid, ska domstolen däremot sätta ut målet till muntlig förberedelse. Parterna och eventuella ombud möts då i domstolen i syfte att reda ut eventuella oklarheter i målet och att förlikningsvis försöka komma överens om en lösning på tvisten.
Om parterna inte lyckas komma överens under den muntliga förberedelsen ska målet sättas ut till huvudförhandling och då ska domstolen avgöra målet.
Vad kostar det att anlita en jurist för att driva en domstolsprocess?
Det går inte att i generella ordalag uttala sig om hur mycket en domstolsprocess kostar. Det beror på flera faktorer, såsom målets komplexitet och mängden material som ombuden behöver sätta sig in i. Ett mål som initialt verkar ganska billigt kan fördyras rejält, t.ex. genom att motparten ger in handlingar till domstolen som noggrant måste gås igenom och bemötas. Innan man bestämmer sig för att stämma någon bör man alltså kontakta sin jurist för att få en realistisk bild av vad det kan komma att kosta att stämma någon i domstol.
Fördelning av rättegångskostnader
Om du vinner målet är din motpart i regel skyldig att ersätta dig för dina rättegångskostnader. Om du förlorar målet ska du betala din motparts rättegångskostnader. Har man en företagsförsäkring finns ofta rättsskydd som ett moment i denna, vilket kan hjälpa dig att täcka stora delar av rättegångskostnaderna, både dina egna och motpartens om du skulle förlora.
Finns det några alternativa tvistlösningsmetoder än att gå till domstol?
Man kan såklart alltid nå en utomrättslig överenskommelse med sin kund. Här handlar det ofta om att ge och ta. Man brukar skämtsamt säga att en bra förlikning är den där båda parter är lika missnöjda. Det ligger viss sanning i det, men om du anlitar en jurist som hjälper dig att försöka nå en sådan utomrättslig överenskommelse är chansen betydligt större att du blir lite mindre missnöjd än vad din motpart blir.
Vi på Observa Inkasso & Juridik har mångårig erfarenhet av tvistlösning, både inom och utom domstol. Ring gärna oss för kostnadsfri initial rådgivning.
Kontakta vår försäljningsansvarige Arjan direkt på 033-430 78 05 eller arjan@observa.se
___________________________
På Observa står vi redo att hjälpa ditt bolag till ett starkare kassaflöde med våra företagstjänster:
✓ Fakturaservice
Vi administrerar ert fakturaflöde. Från distribution, inbetalningar, bokföring, påminnelser & inkasso, hela vägen till en eventuell tvist i tingsrätt. Vi integrerar mot ditt affärssystem, såsom Fortnox, Visma, Microsoft, Björn Lundén med flera.
✓ Påminnelser
Koppla på oss först när en faktura förfaller. Vi arbetar utifrån insikten att de allra flesta vill göra rätt för sig men ibland kan det gå fel. Vi hjälper dig att få betalt genom att hantera dina förfallna fordringar och värnar om ditt varumärke som om det vore vårt eget.
Föredrar ni att hantera påminnelser internt? Inga problem, aktivera oss först vid inkassot. Vi hanterar inkassoprocessen proffesionellt och ger er en struktur i kravflödet.
✓ Rättsliga åtgärder och tvist
I de allra flesta fall regleras fakturan vid ett tidigare skede. Om det inte sker bistår vi dig med rättsliga åtgärder, såsom ansökan om betalningsföreläggande, konkursansökan, stämningsansökan eller annan lämplig åtgärd.