
Som företagare vet du att fakturering och betalning är en viktig del av företagets verksamhet. Men vad händer när en kund inte betalar i tid? Det kan vara frustrerande och påverkar ditt kassaflöde. Här är en guide som förklarar vad du kan göra när du har obetalda kundfakturor.
Vad är en förfallen faktura?
Många företagare ställs förr eller senare inför problemet med obetalda kundfakturor. En faktura är förfallen om kunden inte har betalat inom förfallodatumet. Fakturans förfallodatum är den dag du enligt avtalet ska få in betalningen från kunden. Om kunden inte betalar fakturan inom förfallodatumet anses fakturan vara förfallen.
När skickar man en påminnelse?
När du har en obetalda kundfakturor är det viktigt att agera snabbt. En påminnelse är ett sätt att påminna kunden om en obetald faktura. Det är viktigt att skicka en påminnelse så snart fakturan är förfallen för att öka chansen att få betalt. Vår rekommendation är att man skickar en påminnelse 5 dagar efter att fakturan förfallit till betalning. Skicka påminnelsen antingen per post eller per e-post och du bör inkludera information om fakturan, inklusive fakturanummer och totalbelopp. Har du dessutom avtalat om att påminnelseavgift kan debiteras vid försening, så kan man ta ut en påminnelseavgift om 60 kr i samband med att man skickar ut påminnelsen.
Inkasso – Vad är det och när ska man använda det?
Inkasso är en uppmaning från en part till en gäldenär om att betala en obetald faktura. Inkassokrav kan du som fordringsägare skicka ut själv, men vi rekommenderar starkt att man anlitar ett inkassobolag för uppgiften. När inkassobolaget har skickat ut inkassokravet, kan de vidta rättsliga åtgärder om kunden fortfarande inte betalar. Får man ett inkassokrav från ett inkassobolag ger det även mer incitament att erlägga betalning, jämfört med om man får inkassokrav direkt från fordringsägaren.
Vi på Observa Inkasso & Juridik AB har lång erfarenhet av kravhantering och hjälper dig att hitta rätt i kravprocessen, här kan du läsa mer om vår inkassotjänst.
Observa Fakturaservice – allt i ett
Observa Inkasso & Juridik erbjuder en helhetslösning för hantering av fakturaflödet. Vi skickar fakturan, hanterar påminnelser och sköter inkassoärenden och rättsliga åtgärder åt dig.
Vi vet att det kan vara tidskrävande att hantera obetalda fakturor och att det kan påverka din verksamhet negativt. Därför erbjuder vi en smidig och effektiv lösning som hjälper dig att hålla koll på dina obetalda fakturor och säkerställa att du får betalt i tid.
Med vår Fakturaservice behöver du inte oroa dig för att förfallna fakturor faller mellan stolarna eller att du inte har tid att driva in dem själv. Vi tar hand om allt från fakturering och påminnelser till inkasso och eventuella rättsliga åtgärder om det behövs. På så sätt kan du fokusera på att driva din verksamhet framåt.
Här kan du läsa mer om vår fakturaservice.
Sammanfattning
Att hantera obetalda fakturor är en viktig del av att driva företag. Genom att ha en strukturerad fakturaprocess på plats och att ta hjälp av ett inkassobolag som Observa kan du säkerställa att du får betalt i tid och att din verksamhet fortsätter att växa.
Med vår Fakturaservice tar vi hand om allt från fakturering och påminnelser till inkasso och rättsliga åtgärder om det behövs. På så sätt kan du fokusera på att driva din verksamhet framåt och låta oss ta hand om det administrativa arbetet.
_______________
Vi står redo att hjälpa ditt bolag till ett starkare kassaflöde med våra företagstjänster:
✓ Fakturaservice
Vi administrerar ert fakturaflöde. Från distribution, inbetalningar, bokföring, påminnelser & inkasso, hela vägen till en eventuell tvist i tingsrätt. Vi integrerar mot ditt affärssystem, såsom Fortnox, Visma, Microsoft, Björn Lundén med flera.
✓ Påminnelser
Koppla på oss först när en faktura förfaller. Vi arbetar utifrån insikten att de allra flesta vill göra rätt för sig men ibland kan det gå fel. Vi hjälper dig att få betalt genom att hantera dina förfallna fordringar och värnar om ditt varumärke som om det vore vårt eget.
✓ Inkasso
Föredrar ni att hantera påminnelser internt? Inga problem, aktivera oss först vid inkassot.
Vi hanterar inkassoprocessen proffesionellt och ger er en struktur i kravflödet.
✓ Rättsliga åtgärder och tvist
I de allra flesta fall regleras fakturan vid ett tidigare skede. Om det inte sker bistår vi dig med rättsliga åtgärder, såsom ansökan om betalningsföreläggande, konkursansökan, stämningsansökan eller annan lämplig åtgärd.
Kontakta oss
Vill du ha mer information om våra tjänster? Välkommen att kontakta vår försäljningsansvarige Arjan direkt på: 033- 430 78 05 eller arjan@observa.se