Byst i sten mot ljus bakgrund – symbol för juridisk kunskap och eftertanke. Viktigt när kund bestridit faktura.
Har din kund bestridit fakturan? Så går du vidare

När kund har bestridit fakturan kan det kännas både frustrerande och osäkert hur du ska agera. Oavsett om det handlar om ett missförstånd eller en faktisk tvist är det viktigt att du vet hur du ska gå vidare – steg för steg. Här får du en tydlig guide för hur du hanterar en bestriden faktura på rätt sätt.

Osäker på hur du ska svara på bestridandet? Vi går igenom ärendet och nästa steg med dig.

 

 


Vad innebär att en kund bestridit fakturan?

När kund har bestridit fakturan betyder det att kunden uttryckligen motsätter sig betalningskravet. Det räcker alltså inte att kunden bara låter bli att betala – ett bestridande kräver ett aktivt ställningstagande, till exempel:

“Jag tänker inte betala eftersom arbetet inte blev som vi kom överens om.”

Ett bestridande får juridiska konsekvenser. Du kan inte längre driva in skulden via Kronofogdens förenklade betalningsföreläggande – ärendet blir i så fall ett tvistemål som måste hanteras i tingsrätt.


Så agerar du steg för steg när kund har bestridit fakturan

Begär ett tydligt skriftligt besked: be kunden att specificera varför fakturan bestrids. Ju tydligare de är, desto lättare blir det för dig att bemöta invändningarna.

Samla dokumentation: gå igenom och spara allt som styrker ditt krav. Avtal, orderbekräftelser, mail, tidsrapporter, leveransbekräftelser. Ju mer underlag du har, desto starkare är du.

Försök hitta en lösning: i många fall går det att lösa tvisten genom dialog. Gå igenom vad ni kommit överens om och erbjud t.ex. en delkreditering eller en ny leverans om det är motiverat. Att undvika en rättsprocess sparar både tid och pengar.


Om ingen lösning nås – vad gör du då?

Om dialogen inte leder någon vart bör du ta hjälp. Ett inkassobolag med juridisk kompetens, som Observa Inkasso, kan granska ärendet och avgöra nästa steg – exempelvis att skicka ett juristbrev som en sista formell betalningsuppmaning, eller att förbereda en stämningsansökan i tingsrätt.

Ett juristbrev fungerar ofta som ett effektivt påtryckningsmedel. Det visar att du menar allvar, och många kunder betalar först när de inser att ärendet kan gå till domstol.

Att själv driva processen utan juridisk hjälp är däremot riskabelt – det kräver både tid och erfarenhet.


Tänk på rättegångskostnaderna

Innan du går vidare till med en stämningsansökan bör du väga rättegångskostnaden mot fordrans storlek:
  • Om fordran är under ett halvt prisbasbelopp (2025: 29 650 kr) gäller förenklat tvistemål (småmål). Då står båda parter vanligtvis för sina egna rättegångskostnader, även den som vinner.

  • Om fordran är över ett halvt prisbasbelopp ska den förlorande parten ersätta motpartens kostnader, inklusive ombudskostnader.

Det gör att du alltid bör överväga om det är ekonomiskt försvarbart att stämma motparten, särskilt vid mindre belopp.


När är det dags att ta hjälp?

Om kund har bestridit fakturan och du märker att tvisten inte går att lösa, eller att kunden slutar svara, är det klokt att agera tidigt. På Observa Inkasso & Juridik
arbetar vi dagligen med företag som hamnat i just den här situationen. Våra jurister hjälper dig att bedöma chanserna i ärendet och rekommenderar rätt väg framåt.

Vill du minska risken för felsteg och onödiga kostnader i tvisten?

 

 


Vi hjälper ditt företag till ett starkare kassaflöde med våra företagstjänster:

✓ Fakturaservice
Vi administrerar hela ert fakturaflöde. Från distribution, inbetalningar, bokföring, påminnelser & inkasso, hela vägen till en eventuell tvist i tingsrätt. Vi integrerar mot ert affärssystem, såsom Fortnox, Visma, Microsoft, Björn Lundén med flera.

✓ Påminnelser
Koppla på oss först när en faktura förfaller. Vi arbetar utifrån insikten att de allra flesta vill göra rätt för sig men ibland kan det gå fel. Vi hjälper dig att få betalt genom att hantera dina förfallna fordringar och värnar om ditt varumärke som om det vore vårt eget.

✓ Inkasso
Föredrar ni att hantera påminnelser internt? Inga problem, aktivera oss först vid inkassot. Vi hanterar inkassoprocessen proffesionellt och ger er en struktur i kravflödet.

✓ Rättsliga åtgärder och tvist
I de allra flesta fall regleras fakturan vid ett tidigare skede. Om det inte sker bistår vi dig med rättsliga åtgärder, såsom ansökan om betalningsföreläggande, konkursansökan, stämningsansökan eller annan lämplig åtgärd.

Vill du veta mer om hur vi kan hjälpa ditt företag? Kontakta vår försäljningsansvarige Arjan direkt på 033-430 78 05 eller arjan@observa.se

Nyfiken på våra tjänster?

Välkommen att kontakta oss!